Heve kjøp etter 3 ganger

funfact-bg-1.jpg

Når selger gjentatte ganger forsøker å rette en feil uten å lykkes, lurer mange på om de kan heve kjøpet. Mange har hørt om en såkalt «tre-gangers-regel», men det finnes ingen automatikk i loven. Heving kan bli aktuelt dersom mangelen er vesentlig – og gjentatte reparasjonsforsøk er et moment som teller tungt.

Nedenfor finner du en full oversikt over hvilke regler som gjelder, hvordan du vurderer hevingsgrunnlag og hvordan du går frem steg for steg.

Hvilken lov regulerer heving?

Ved privatkjøp gjelder kjøpsloven. Loven er fravikelig, noe som betyr at partene kan avtale andre vilkår dersom det står uttrykkelig i kontrakten.

Ved kjøp fra næringsdrivende gjelder forbrukerkjøpsloven. Denne loven er ufravikelig i forbrukers disfavør, og gir derfor et sterkere vern.

Retting før heving

Selger har normalt rett til å forsøke å rette feilen før heving blir aktuelt. Målet er at gjenstanden kommer i kontraktsmessig stand.

Etter kjøpsloven kan kjøper kreve retting, og selger kan tilby det dersom det kan gjøres uten vesentlig ulempe og innen rimelig tid.
I forbrukerkjøp kan selger få flere forsøk, så lenge det skjer raskt og uten urimelig ulempe for forbrukeren.

Finnes det en «tre-gangers-regel»?

Lovverket nevner ikke noe fast antall rettingsforsøk. Tidligere fremgikk det at selger har to utbedringsforsøk for samme mangel. Det er ikke holdepunkter for at selger ved endring i ordlyden har fått en utvidet adgang til å utbedre mangler. 

Kjøpsloven § 39 sier at kjøpet kan heves dersom mangelen innebærer et vesentlig kontraktsbrudd. Forbrukerkjøpsloven bygger på samme vurdering. Høyesterett har uttalt at kontraktbrudd er vesentlig når kjøper har rimelig grunn til å si seg løst fra avtalen. Terskelen for å heve et kjøp er senket etter forbrukerkjøpsloven. 

Når gir gjentatte reparasjonsforsøk grunnlag for heving?

Heving vurderes konkret, men følgende forhold taler ofte for hevingsrett:

– Verkstedopphold og ulemper blir betydelige samlet sett
– Feilen forblir uløst eller kommer tilbake
– Mangelen hindrer normal bruk eller formål
– Selger viser manglende evne til å rette opp
– Prisavslag eller ytterligere reparasjon løser ikke problemet

Hvordan går du frem hvis du vil heve kjøpet?

Reklamer skriftlig så snart som mulig. Beskriv feilen, antall reparasjoner og hvor lenge tingen har vært utilgjengelig. Påpek at du krever heving og sett en svarfrist.

Ved heving skal ytelsene tilbakeføres. Forbrukerkjøpsloven § 49 og kjøpsloven § 64 sier at gjenstanden leveres tilbake og kjøpesum tilbakebetales. I forbrukerkjøp er det selger som skal dekke kostnaden ved retur.

Hvordan Biladvokat.no kan bistå

Er du usikker på om vilkårene for heving er oppfylt? Våre advokater vurderer saken gratis og gir svar innen 24 timer.

• Gratis førstesjekk og rask vurdering

• Hjelp i hele Norge – digitalt og fysisk

Har du kanskje en sak? Send oss beskrivelse av saken – få gratis førstevurdering 

Reklamasjon er en klage. Av bevishensyn bør den være skriftlig. Ved reklamasjon gir kjøper beskjed om at mangel påberopes og det kan/bør også gis uttrykk for hva som kreves. Særlig gjelder dette ved hevingskrav etter kjøpsloven. Her gjelder en egen frist for å fremsette krav om heving. Ellers må man være obs på at fristen for å reklamere er todelt. Den ene fristen gjelder reklamasjon «innen rimelig tid», mens den andre fristen regulerer absolutt frist for å reklamere. Denne er 2 år etter kjøpsloven og 5 år ved forbrukerkjøp. En reklamasjon som er for sent fremsatt medfører ofte at kravet må ansees bortfalt. Mangelen kan ikke lenger gjøres gjeldende. Fra dette utgangspunktet kan likevel mangel gjøres gjeldende i enkelte tilfeller. I forhold til den relative fristen, kravet til reklamasjon «innen rimelig tid», kan en for sent fremsatt reklamasjon likevel gjøres gjeldende dersom selger begir seg inn på realitetsdrøftelser uten å påberope at reklamasjonen er fremsatt for sent. Reklamasjonsfristen kan også settes til side dersom selger beviselig har opptrådt uredelig. 

Mangel i dagligtalen er ikke det samme som mangel i lovens forstand. Mangel er en fellesbetegnelse for en rekke forhold som kan medføre at kjøper har et krav mot selger. Grovt skissert vil mangel foreligge i følgende tilfeller der det foreligger brudd på avtalen, selger har gitt uriktige opplysninger om objektet, selger har gitt uriktige opplysninger om objektet eller objektet viser seg å være i (vesentlig) dårligere stand enn det kjøper kunne forvente. Nærmere om hva som er mangel fremgår av kjøpsloven §§ 17, 18 og 19. I forbrukerkjøpsloven er mangelsbestemmelsen særlig §§ 15 og 16. 

Kjøper kan ved mangel på objektet kreve utbedring, prisavslag, erstatning heving heving av kjøpet. 

Selger har rett til å få oppgjør for kjøpesummen. Ved mangel på bilen kan selger kreve å få utbedre mangelen. 

Dekning av advokatutgifter forutsetter følgende: 

For at selger skal få dekket advokatutgifter må bilen ha vært forsikret på salgstidspunktet. Dette gjør de aller fleste. Men, dersom du tar forsikringen av bilen en periode før du selger den vil du senere ikke kunne få dekket rettshjelp under forsikringen. 

For kjøper gjelder at bilen må ha vært forsikret på tidspunktet for grunnlaget for uenigheten(«tvisten») og når uenigheten oppstår. De fleste kjøpere i dag tegner alltid forsikring umiddelbart ved kjøpet og holder forsikring i kraft etter det. 

Felles: 

Det må sannsynliggjøres at det foreligger en «tvist». Det vil si at kjøper har fremsatt et krav og at kravet helt eller delvis er bestridt av selger. Typisk vil dette gjelde der kjøper har fremsatt et skriftlig mangelskrav og dette mangelskravet er skriftlig bestridt av selger. 

Merk at alle privatpersoner har rettshjelp inn unden den ordinære bilforsikringen. For næringsdrivende må det foretas en nærmere sjekk av de konkrete vilkårene. 

Dekningen er som regel på kr 100 000 for privatpersoner. For næringsdrivende kan den være vesentlig høyere. Egenandelen er som regel omkring kr 4000, men noe høyere for næringsdrivende. Når egenandelen er betalt har man 80% dekning inntil makssummen. 

Merk at det kan være en meldefrist. Vi søker ofte for våre klienter ved oppstart av oppdraget. 

Vilkår kan variere og det er derfor nødvendig å sjekke hver enkelt forsikring.