Tesla med vannlekkasje - fikk heve kjøpet

car-4781370_1280 (1)

Vi ble kontaktet av en forbruker som hadde kjøpt en Tesla Model 3. Til tross for flere forsøk på å utbedre vann som kom inn i bilen, fortsatt problemet. Etter forhandlinger fikk vi på vegne av klient hevet kjøpet. Partene unngikk med dette en rettslig prosess. 

La oss sjekke om du har en sak å gå videre med

Vurderingen er gratis og uforpliktende
Author picture

Advokat Kjetil Lyngmyr

Gjentatt utbedring til ingen nytte

Ved feil og mangler har lovgiver som hovedregel gitt selger en anledning til å utbedre mangelen. Dette følger av forbrukerkjøpsloven § 30. Denne utbedringsretten er imidlertid ikke ubetinget. Den profesjonelle selger må rette en mangel «innen rimelig tid». Videre er det svært lite som gir anledning til mer enn to utbedringsforsøk av «samme mangel». Vesentlig ulempe ved utbedring er videre et moment etter loven som skal vurderes. For det tilfelle selger ikke klarer å avhjelpe en mangel innen de rammer loven har satt har forbrukeren anledning til å heve kjøpet. Dette med mindre manglen er «uvesentlig», jf. forbrukerkjøpsloven § 32. 

I denne saken hadde forbrukeren opplevd en rekke mindre feil og mangler ved sin Tesla Model 3. Forsøkene på utbedring ble fulgt lojalt opp, og de fleste feil og mangler ble utbedret. Selger sleit imildertid med å få bilen til å holde tett. Til tross for minst 5 forsøk på å holde vannet ute kom det fortsatt vann inn i bilens ved bakluken. 

Krav om heving av kjøp ble avvist  

5 utbedringsforsøk, da har forbrukeren utvist stor tålmodighet. I slike tilfeller er det stor risiko for at selger sliter med utbedringsretten, både hva angår tiden for utbedring og antall forsøk. Lovens grense var overskredet. Vår klient fremsatt krav om heving av kjøp, men dette ble bestridt. I slike saker er ofte innsigelsen at det bestrides at vann kommer inn, eller at de forsøk som er gjort er knyttet til ulike underliggende problemer. Feil som oppleves som den samme for den alminnelige forbruker vil ofte regnes som «samme mangel» også i lovens forstand. 

Fikk heve kjøpet etter advokat ble engasjert  

Vår advokat ordnet med rettshjelp over forsikringen. Dette gir forbrukeren dekning av advokatutgifter på kr 100 000, mot en egenandel. Deretter ble det sendt varsel om søksmål til selger, hvor det ble argumentert godt både faktisk og rettslig for hevingskravet. 

Gjennom forhandlinger løste saken seg, uten at man trengte å ta rettslige skritt. Selger valgte å kjøpe bilen tilbake for en sum kjøper kunne akseptere. Denne summen var langt høyere enn hva selger selv kunne oppnådd i markedet. På denne måten fikk vi til en rask løsning av saken. Å selge en bil som tar inn vann der selger ikke har klart å fikse feilen er for de fleste ikke ønskelig å selge selv. Det ville sannsynligvis vært forbundet med et stort tap. På den annen side har det for de fleste en stor verdi å få løst saken uten å ta rettslige skritt. Det sparer en for mye tidsbruk og frustrasjon knyttet til saken. En rettslig prosess kan ta alt i fra noen måneder, til år. 

Har du en sak å gå videre med? 

Vi har ekspertise på bilsaker. I løpet av kort tid vil vi ofte se om du kan ha en sak å gå videre med. Vi tilbyr en gratis og uforpliktende vurdering, så blir det opp til deg hva du vil gjøre videre i din sak. 

«Alle» bilforsikringer dekker utgifter til advokat 

Har du kjøpt bilen som privatperson og forsikret den? Eller har du solgt en bil som privatperson og hatt den forsikret på salgstidspunktet? Ja, da har du forsikring som dekker utgifter til advokat inkludert i forsikringen. Dette kalles rettshjelp. Forsikringen dekker advokatutgifter med inntil kr 100 000, mot en egenandel. Vi hjelper deg gjerne med å få dekningen på plass, noe forsikringsselskapet ofte ønsker at advokat utfører. 

Vi vurderer din bilsak. Gratis og uforpliktende!