Heve kjøp av bil - kjøpt bil av forhandler

Har du kjøpt en bil fra en forhandler som viser seg å ha alvorlige feil eller mangler? Som forbruker har du sterke rettigheter etter forbrukerkjøpsloven, og i noen tilfeller kan du heve kjøpet og få pengene tilbake.

Her går vi gjennom når du kan heve bilkjøpet, hvordan du går frem, og hva du bør være oppmerksom på.

La oss sjekke om du har en sak å gå videre med

Vurderingen er gratis og uforpliktende

Heve kjøpet – hva er det og hvordan foregår heving? 

Ved å heve kjøpet foretas det som så fint kalles et «restitusjonsoppgjør». Enkelt forklart innebærer dette at bilen skal tilbake til selgeren og du skal ha tilbake kjøpesummen. 

Går vi litt videre, så skal det neves at kjøper har krav på renter av kjøpesumme, mens selger kan ha krav på fradrag for «vesentlig nytte». 

Merk at du som kjøper må medvirke til bilen kan hentes av selger, men det er ikke kjøperen som skal ta regningen for retur av bilen. Dette må selger dekke regningen for. 

Heve kjøpet? Følgende forutsetninger må være på plass

Vi ser her nærmere på helt sentrale forutsetninger for å heve bilkjøp fra forhandler. Vi tar utgangspunkt i at kjøper er forbruker, slik at forbrukerkjøpsloven kommer til anvendelse. 

Er mangelen «uvesentlig»?

Hvis mangelen kan antas å ha vært til stede på kjøpstidspunktet og det rettslig sett foreligger en mangel, vil spørsmålet vedrørende heving videre være om mangelen er «uvesentlig». En viktig og fortsatt relevant dom omkring spørsmålet om heving av bilkjøp er den såkalt «Nybil – dommen». Denne har referanse Rt. 2015 s. 321. Høyesterett landet her på det vi må kunne si er en relativt lav terskel for å heve kjøp etter forbrukerkjøpsloven. I saker som reguleres av kjøpsloven er terskelen noe høyere. 

Hva har du krav på ved heving av bilkjøp fra forhandler?

Våre biladvokater hjelpe deg å heve kjøpet – din bilforsikring dekker advokatutgiftene 

Du bør først forsøke å kreve å heve kjøpet selv. Dersom du fremsetter krav om heving og forhandler avslår hevingskravet ditt, så får du dekket utgiftene til advokat over den helt ordinære bilforsikringen. Dette kalles rettshjelp. Dekningen gis mot en egenandel. 

Har du en slik sak? Kontakt oss i dag, så hjelper vi deg, så raskt og effektivt som mulig. 

Trenger du advokat? Send henvendelse. Svar fra oss er gratis og uforpliktende

Reklamasjon er en klage. Av bevishensyn bør den være skriftlig. Ved reklamasjon gir kjøper beskjed om at mangel påberopes og det kan/bør også gis uttrykk for hva som kreves. Særlig gjelder dette ved hevingskrav etter kjøpsloven. Her gjelder en egen frist for å fremsette krav om heving. Ellers må man være obs på at fristen for å reklamere er todelt. Den ene fristen gjelder reklamasjon «innen rimelig tid», mens den andre fristen regulerer absolutt frist for å reklamere. Denne er 2 år etter kjøpsloven og 5 år ved forbrukerkjøp. En reklamasjon som er for sent fremsatt medfører ofte at kravet må ansees bortfalt. Mangelen kan ikke lenger gjøres gjeldende. Fra dette utgangspunktet kan likevel mangel gjøres gjeldende i enkelte tilfeller. I forhold til den relative fristen, kravet til reklamasjon «innen rimelig tid», kan en for sent fremsatt reklamasjon likevel gjøres gjeldende dersom selger begir seg inn på realitetsdrøftelser uten å påberope at reklamasjonen er fremsatt for sent. Reklamasjonsfristen kan også settes til side dersom selger beviselig har opptrådt uredelig. 

Mangel i dagligtalen er ikke det samme som mangel i lovens forstand. Mangel er en fellesbetegnelse for en rekke forhold som kan medføre at kjøper har et krav mot selger. Grovt skissert vil mangel foreligge i følgende tilfeller der det foreligger brudd på avtalen, selger har gitt uriktige opplysninger om objektet, selger har gitt uriktige opplysninger om objektet eller objektet viser seg å være i (vesentlig) dårligere stand enn det kjøper kunne forvente. Nærmere om hva som er mangel fremgår av kjøpsloven §§ 17, 18 og 19. I forbrukerkjøpsloven er mangelsbestemmelsen særlig §§ 15 og 16. 

Kjøper kan ved mangel på objektet kreve utbedring, prisavslag, erstatning heving heving av kjøpet. 

Selger har rett til å få oppgjør for kjøpesummen. Ved mangel på bilen kan selger kreve å få utbedre mangelen. 

Dekning av advokatutgifter forutsetter følgende: 

For at selger skal få dekket advokatutgifter må bilen ha vært forsikret på salgstidspunktet. Dette gjør de aller fleste. Men, dersom du tar forsikringen av bilen en periode før du selger den vil du senere ikke kunne få dekket rettshjelp under forsikringen. 

For kjøper gjelder at bilen må ha vært forsikret på tidspunktet for grunnlaget for uenigheten(«tvisten») og når uenigheten oppstår. De fleste kjøpere i dag tegner alltid forsikring umiddelbart ved kjøpet og holder forsikring i kraft etter det. 

Felles: 

Det må sannsynliggjøres at det foreligger en «tvist». Det vil si at kjøper har fremsatt et krav og at kravet helt eller delvis er bestridt av selger. Typisk vil dette gjelde der kjøper har fremsatt et skriftlig mangelskrav og dette mangelskravet er skriftlig bestridt av selger. 

Merk at alle privatpersoner har rettshjelp inn unden den ordinære bilforsikringen. For næringsdrivende må det foretas en nærmere sjekk av de konkrete vilkårene. 

Dekningen er som regel på kr 100 000 for privatpersoner. For næringsdrivende kan den være vesentlig høyere. Egenandelen er som regel omkring kr 4000, men noe høyere for næringsdrivende. Når egenandelen er betalt har man 80% dekning inntil makssummen. 

Merk at det kan være en meldefrist. Vi søker ofte for våre klienter ved oppstart av oppdraget. 

Vilkår kan variere og det er derfor nødvendig å sjekke hver enkelt forsikring.