Heving av bilkjøp
Har du kjøpt en bil som ikke sto til forventningene, eller har kjøper rettet et krav mot deg etter ditt salg av bil? I slike tilfeller kan det være aktuelt med heving av bilkjøp. Biladvokat.no har i en årrekke bistått uheldige bilkjøpere og private bilselger i saker om heving av bilkjøp. Vi ser nærmere på sentrale emner og momenter, altså hva som er greit å ha kontroll på i saker om å heve kjøp av bil.
Utgangspunktene ved heving av bilkjøp
Heving av bilkjøp innebærer at selger må ta tilbake bilen, og at kjøper får tilbake kjøpesummen. Kjøper har i tillegg krav på forsinkelsesrenter, mens selger på sin side kan kreve nyttefradrag. Kjøper må også akseptere fradrag for eventuelle skader og unormal slitasje som har oppstått etter kjøpet, ettersom det stilles krav om at objektet skal kunne tilbakeleveres i «vesentlig samme stand».
Når er heving av bilkjøp aktuelt?
Noen grunnleggende vilkår må være oppfylt for at et bilkjøp skal kunne heves:
Det må foreligge en mangel i lovens forstand.
Mangelen må være reklamert over innen lovens frister.
Mangelen er ikke utbedret, eller lar seg ikke utbedre. Merk at selger som hovedregel har rett til å forsøke utbedring.
Mangelen må være av en viss alvorlighetsgrad. Ikke enhver mangel gir grunnlag for heving av bilkjøp. Rt. 1998 s. 1510 tilsier at det må foreligge et vesentlig kontraktsbrudd, og at kjøper etter en helhetsvurdering må ha rimelig grunn til å si seg løst fra kontrakten. I tilfeller der prisavslag anses som et tilstrekkelig middel for å gjenopprette balansen i kontraktsforholdet, kan dette tale for at kjøper må nøye seg med prisavslag.
«Vesentlig kontraktsbrudd» referer seg til ordlyden i kjøpsloven § 29. Av forbrukerkjøpsloven § 32 fremgår det at mangelen ikke må være «uvesentlig».
Dekning av advokatutgifter
Dersom du har kjøpt bil, krevd heving av bilkjøpet og selger avviser kravet, har du som kjøper krav på dekning av advokatutgifter gjennom bilforsikringen.
Som privat selger, dersom hevingskravet bestrides, får du dekket utgifter til advokat gjennom bilforsikringen du hadde på tidspunktet for salget.
I begge tilfeller tilkommer egenandel.
Biladvokat ved heving av bilkjøp
Heving av bilkjøp innebærer som regel at det står store summer på spill. Har du kjøpt en bil til under kr 100 000, vil det som oftest ikke lønne seg å bruke advokat utelukkende av økonomiske hensyn. Noen velger likevel, på prinsipielt grunnlag, å la seg bistå av biladvokat også i slike tilfeller.
Dersom bilens kjøpesum var kr 100 000 eller mer, velger mange å bruke biladvokat. Årsakene til dette er blant annet:
Biladvokat vet hva som er viktig i saker om heving av bilkjøp. Med bistand fra biladvokat unngår du faktiske og rettslige feilskjær.
Biladvokat har kontroll på beviskrav, bevisbyrde og hvordan bevis sikres og brukes i saken.
Det løper flere frister, og å ha kontroll på disse kan være avgjørende.
Biladvokat overtar saken og blir din talsperson overfor motparten. All korrespondanse går via advokaten, slik at du slipper å forholde deg direkte til en ofte krevende motpart.
Forsikringen dekker som regel inntil 80 % av advokatutgiftene, opp til kr 100 000.
Bistand i din bilsak
Biladvokat.no vurderer saken for deg. Å ta kontakt med oss koster ingenting. Du får en vurdering av potensialet i saken og hvordan vi mener den ligger an. Kontakt oss for en nærmere vurdering av din sak.
Trenger du advokat? Send henvendelse. Svar fra oss er gratis og uforpliktende
Reklamasjon er en klage. Av bevishensyn bør den være skriftlig. Ved reklamasjon gir kjøper beskjed om at mangel påberopes og det kan/bør også gis uttrykk for hva som kreves. Særlig gjelder dette ved hevingskrav etter kjøpsloven. Her gjelder en egen frist for å fremsette krav om heving. Ellers må man være obs på at fristen for å reklamere er todelt. Den ene fristen gjelder reklamasjon «innen rimelig tid», mens den andre fristen regulerer absolutt frist for å reklamere. Denne er 2 år etter kjøpsloven og 5 år ved forbrukerkjøp. En reklamasjon som er for sent fremsatt medfører ofte at kravet må ansees bortfalt. Mangelen kan ikke lenger gjøres gjeldende. Fra dette utgangspunktet kan likevel mangel gjøres gjeldende i enkelte tilfeller. I forhold til den relative fristen, kravet til reklamasjon «innen rimelig tid», kan en for sent fremsatt reklamasjon likevel gjøres gjeldende dersom selger begir seg inn på realitetsdrøftelser uten å påberope at reklamasjonen er fremsatt for sent. Reklamasjonsfristen kan også settes til side dersom selger beviselig har opptrådt uredelig.
Mangel i dagligtalen er ikke det samme som mangel i lovens forstand. Mangel er en fellesbetegnelse for en rekke forhold som kan medføre at kjøper har et krav mot selger. Grovt skissert vil mangel foreligge i følgende tilfeller der det foreligger brudd på avtalen, selger har gitt uriktige opplysninger om objektet, selger har gitt uriktige opplysninger om objektet eller objektet viser seg å være i (vesentlig) dårligere stand enn det kjøper kunne forvente. Nærmere om hva som er mangel fremgår av kjøpsloven §§ 17, 18 og 19. I forbrukerkjøpsloven er mangelsbestemmelsen særlig §§ 15 og 16.
Kjøper kan ved mangel på objektet kreve utbedring, prisavslag, erstatning heving heving av kjøpet.
Selger har rett til å få oppgjør for kjøpesummen. Ved mangel på bilen kan selger kreve å få utbedre mangelen.
Dekning av advokatutgifter forutsetter følgende:
For at selger skal få dekket advokatutgifter må bilen ha vært forsikret på salgstidspunktet. Dette gjør de aller fleste. Men, dersom du tar forsikringen av bilen en periode før du selger den vil du senere ikke kunne få dekket rettshjelp under forsikringen.
For kjøper gjelder at bilen må ha vært forsikret på tidspunktet for grunnlaget for uenigheten(«tvisten») og når uenigheten oppstår. De fleste kjøpere i dag tegner alltid forsikring umiddelbart ved kjøpet og holder forsikring i kraft etter det.
Felles:
Det må sannsynliggjøres at det foreligger en «tvist». Det vil si at kjøper har fremsatt et krav og at kravet helt eller delvis er bestridt av selger. Typisk vil dette gjelde der kjøper har fremsatt et skriftlig mangelskrav og dette mangelskravet er skriftlig bestridt av selger.
Merk at alle privatpersoner har rettshjelp inn unden den ordinære bilforsikringen. For næringsdrivende må det foretas en nærmere sjekk av de konkrete vilkårene.
Dekningen er som regel på kr 100 000 for privatpersoner. For næringsdrivende kan den være vesentlig høyere. Egenandelen er som regel omkring kr 4000, men noe høyere for næringsdrivende. Når egenandelen er betalt har man 80% dekning inntil makssummen.
Merk at det kan være en meldefrist. Vi søker ofte for våre klienter ved oppstart av oppdraget.
Vilkår kan variere og det er derfor nødvendig å sjekke hver enkelt forsikring.